dimecres, 5 de març del 2014

Experiències TXT: Khadija Moukhliss

"Temps X Temps m'ha anat molt bé per practicar el català i fer noves amistats. A més, sempre que m'ho demanen, ensenyo els plats típics de la meva terra"

Fa 5 anys que la Khadija, amb el seu marit i els 4 fills, va arribar directament del Marroc. Des d'un bon principi va voler entendre i fer-se entendre en català i va començar a estudiar al Consorci Per a la Normalització Lingüística el curs Bàsic 1 i ara ja s'ha tret el Bàsic 3. 

Quan estudiava el primer curs va ser quan va descobrir el Programa Temps X Temps (T X T) i tot seguit s’hi va apuntar.

Per què et vas apuntar a T X T?
Jo volia conèixer algú que m'ajudés a practicar la llengua que estava aprenent. Si volia integrar-me m’havia d’espavilar ràpidament. Vaig veure que a T X T podia rebre el que jo necessitava i podia donar allò que més sabia i m’agradava.

I a T X T et van trobar algú que t’ajudés?
Sí, la Mari. Ens trobàvem a l’Escola d’Adults i fèiem converses en català.  Ens explicàvem històries, llegíem poemes... Quan jo no entenia alguna paraula me n’explicava el significat i en aquell moment ja la posava en pràctica.

Quant temps has dedicat a fer aquesta pràctica?
Amb la Mari ens vàrem trobar durant 3 mesos, però jo necessitava aprendre més i T X T em va presentar l’Ikram.

I?
L’Ikram té acabat el batxillerat i portava un grup de conversa al Centre Cívic. Jo hi vaig anar-hi 2 mesos. A part de parlar fèiem dictats, exercicis escrits. Aquí, entre les 6 persones que hi anàvem només ens podíem parlar en català. No volia sentir ni una paraula en berber ni en àrab.

Però a part de que jo he après, saps què sé i què m’agrada ensenyar?

Explica-m’ho!
M’encanta cuinar, i en sé força. Des de T X T he participat unes quantes vegades al tast gastronòmic Cuines del món, que se celebra al barri de l’Erm. Jo vaig cuinar “msemen”,  una pasta marroquina, que es menja a l’hora del te del matí o bé de la tarda. També vaig cuinar cuscús amb pollastre i verdura per a l’Express d’estiu.

Estàs a punt de participar aquest any en el nou tast gastronòmic?
I tant! Puc fer lluç al forn i m’encanta preparar pastissos de xocolata, de nata de poma...

M’agrada cuinar al meu ritme. En un casament, jo sola, vaig cuinar per a 300 persones i tot va sortir boníssim.

Però a part de practicar el català, a T X T m’ha encantat el respecte que he trobat. He rebut una forta ajuda i deu n’hi do les amistats que he anat fent.

Les vas mantenint aquestes amistats?
I tant! Amb la Mercè i la seva mare sortim a passejar, la Montse ve sovint a casa meva i sempre s’interessa per la meva família, amb la Margarita, veïna de casa,  a vegades mengem juntes i en Toni! Aquest noi és un gran amic meu, és un sol! Aquestes amistats m’ajuden emocionalment.

A part de la cuina, pots intercanviar alguna altra activitat?
Sí. També sóc una bona cosidora. Al Marroc, el meu marit i jo durant molts anys vam regentar una botiga de roba. Nosaltres fèiem des dels patrons fins a l’acabat de la peça. Cosíem vestits de núvia i de nuvi, pantalons i camises de totes les talles.

Saps on he pogut demostrar la meva destresa de cosidora?

On?
També participo a Mares Món i aquests dies he ajudat a cosir les disfresses dels nens i nenes.

Quan hem acabat l’entrevista, he pogut verificar que la Khadija m’ha entès i ella s’ha fet entendre perfectament. Un diàleg  fluït, alegre, generós i entusiasta.

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada